![]() ![]() SoundArt Studio är projekterad att ge minsta möjliga klangliga påverkan av akustiska instrument i små ensembler och på elektroniska instrument vid måttliga ljudnivåer. Detta är i sig en utmaning för en akustiker, i synnerhet som utgångsmaterialet är en lokal i betong där alla motstående ytor är parallella, och där taket genomkorsas av grova ventilationsrör. Alla parallella ytor måste därför brytas med snedställda väggsegment, där varje segment samtidigt absorberar basenergi, reflekterar diskantenergi och diffuserar (sprider) all reflekterad vågenergi. Taket har veckats mellan ventilationsrören för att bryta upp alla tak-/golvreflexer, samtidigt som hela takytan har utnyttjats för bas absorbtion. En elbashögtalare eller ett trumset som placeras direkt på ett betonggolv, sänder ut ansenlig mängd energi direkt genom huskroppen (stomljud). För att i rimlig grad skydda närboende hyresgäster mot störande stomljud, har studion utformats med ett sk "flytande golv", dvs tunga stenplattor har placerats på ett fjädrande underlag mot betonggolvet utan någon direktkontakt med huskroppen. En strävan har varit att uppnå en så lång efterklangstid som möjligt inom
de fysikaliska lagarna. Kontrollrum - rum för akustisk kontroll Akustik Alla lokaler har sina egna högst speciella akustiska egenskaper, som direkt påverkar
den upplevda Klangen hos ett musikinstrument. En symfoniorkester kan låta olidligt torr
och tråkig i en teater som har dimensionerats för optimal taluppfattbarhet. I vissa
kyrkor klingar kyrkokören och orgeln hänförande vackert, samtidigt som
taluppfattbarheten är så dåligt att predikans innehåll inte går att uppfatta. Här
handlar det om rätt eller fel program i en given akustisk miljö. En lokal kan givetvis
inte samtidigt ha både "bra eller dålig akustik". De inspelningar som har producerats på SoundArt visar att den noggranna akustiska planeringen, tillsammans med ett väl genomfört byggarbete gett ett ovanligt lyckat och klingande resultat. Text av Sten Hagberg (StH-konsult), akustiker som har ritat SoundArt Studio.
© SoundArt Studio 2001 |