I artikeln av David Bodén diskuteras tekniken i SoundArt Studio. Här följer ett utdrag med det avsnitt som tar upp tekniken i studion.

Hur har ni valt monitorer?

– Grundtanken är ett monitorsystem där man hör alla detaljer. Huvudmonitorerna är ett par Supreme som är extrema på att avslöja fel. De kan också leverera ett bra ljudtryck. Sen har vi ett par Forsellhögtalare byggda på lådor från Acouston Audio. De har ett öppet ljud och är lite mer normala än Supremerna som är nästan jobbigt exakta ibland. Dessutom finns lite olika högtalare som mer har normal hemmakvalitet, bl a brukar jag kontrollyssna i ett par bokhyllehögtalare från Boston. Det ska låta bra i alla system när mixen är klar. Men även om det är nyttigt att höra mixen i mono och i skräphögtalare förstår jag inte hur någon kan sitta och köra en hel mix ett par NS-10:or (Yamaha NS-10, min anm.). Där finns inte hela ljudet med och du vet egentligen inte vad som händer när du skruvar.

Hur ser det ut med utrustning i övrigt, på mig verkar det mest vara standardgrejor som finns i vilken projektstudio som helst?

– Nja, det är både och. Det som betyder något är att ha kvalité i varje del av inspelningskedjan. Och det finns många standardprylar som låter helt OK. Men där det inte finns kvalité att köpa för rimliga pengar har vi byggt om, så en del av utrustningen du ser här är modifierad. Tillverkarna kompromissar ju alltid mellan pris och prestanda. Att byta ut ett antal billiga komponenter i ett mixerbord mot dyrare kan höja kvalitén otroligt. Och skillnaden handlar för det mesta om bättre lågbasåtergivning och transientsvar. Fetare och mer dynamiskt alltså. Vitsen är ju att få in hela musiken på band och slippa ägna mixen åt att felkorrigera.

Ni jobbar bara med Mackiebord, det står flera stycken här i olika storlekar?

– Mackieborden är funktionella och tåliga och fungerar både i studio och live. En kommande investering är den nya digitala Mackien med full automatisering. Då kan man bli effektivare i stora mixar och har lättare att växla mellan olika projekt. Perfekt också för oss som jobbar med ADAT:ar. Den har till och med modem inbyggt för att tanka ner uppdateringar!

Och ADAT?

– Ja, de har varit med länge nu och fungerat bra. Nästa modifieringsprojekt är två ADAT XT och några Behringer mickförstärkare. XT:n är en bandare som låter bra redan i orginal och efter moddning kommer den att slå det mesta i fråga om lågbas och dynamik.

Är det ni själva som bygger om all elektronik?

– Nej, sånt kan inte vi. De flesta modifieringar är gjorda av elektronikinnovatören Åke Blom. Det är även han som designar Supreme-utrustningen. Så det är ett samarbete som betyder mycket för oss.

Kablar hade du en hel del åsikter om när vi pratades vid före intervjun. Ligger det något i det här att ha exklusivt kablage eller är det bara vidskepelse?

– En princip för oss är att ha så lite som möjligt mellan mikrofon och mikrofonförstärkare, d v s en kabel som släpper igenom all bas och alla transienter. Efter att ha testat en del olika fabrikat gav vi upp. Det fanns inga kablar att köpa där du kunde skicka en signal 20 meter utan att få ganska stora förluster. Därför har vi byggt alla kablar själva, det har varit en del jobb med det men är värt besväret.


Den utrustning som används i SoundArt studio

  • Mackie mixers
  • Alesis A-DAT
  • Tascam DAT
  • Lexicon effekter
  • AKG mikrofoner
  • Apple datorer med Audiomedia ljudkort
  • Cubase Audio VST
  • Wavelab redigering
  • NAD slutsteg
  • Supreme och Forsell monitorer
  • TL Audio rörpreamps.

Dessutom diverse synthar, rytminstrument och ett Steinway-piano.

Delar av utrustningen är modifierad av Åke Blom på Supreme Audio.



© SoundArt Studio 2001